MOCHILEROS PICTURES

" SVĚT NA DOSAH " "POZNAT,ZAZNAMENAT,CHRÁNIT,POMÁHAT,PŘEDÁVAT..."

HODINY

Očkování

očkování na cesty

Odtahová služba

pomoc na silnici i jinde

Počasí

Deník

DRUHÝ TÝDEN

17. 8. 2009 - 22. 8. 2009

Phaistos, Gortys, Matala, Plakias, Kurnas Lake, Argyrupolis, Chania, Praha, České Budějovice

17. srpen 2009 - pondělí (PHAISTOS, GORTYS, MATALA)

Přesně v 8:00h snídáme. Máme plán odjet za dalšími památkami. Startujeme Daihatsu a frčíme přes Lefkogii do Spili a pak dál na jihovýchod. Silnice je samá zatáčka, ale je to hlavní tah, nelze se splést. I cedule jsou v latince a tak kolem 10:30h jsme odbočili z hlavní na několik kilometrů vzdálený Faistos. Je to právě to místo, kde byl nalezen věhlasný disk, který jsme včera obdivovali v archeologickém muzeu v Heraklionu. Platíme vstupné 4Eura. Popravdě řečeno, mimo rozvalin, naznačených základů staveb, několika amfor a schodiště tu nic k vidění není. Jediné pozitivum je pěkný výhled do krajiny, protože celý areál leží na pahorku. Podruhé bych si vstupné rozmyslel. Vše nalezené a podstatné bylo odvezeno do muzea. Za necelou hodinu vycházíme ven branou, před kterou je samozřejmá prodejna suvenýrů a taverna. Kolem pokladny je velká pergola porostlá vinnou révou a květy. Ověšená desítkami ohromných hroznů. Pokladník si asi všiml Verčina hladového pohledu a jeden hrozen jí ustřihl a daroval. Pokračujeme po silničce zpět na hlavní a dál na Gortys cca 20km. Zastavujeme na parkovišti a za další 4Eura vstupného procházíme lokalitu.Gortýna už nabízí více k vidění. Pozůstatky z dob minojských, přes jonské až po koryntské hlavice a sloupy. Je tu také bazilika sv. Tita, amfiteátr a hlavně 12 kamenných desek do nichž je vytesán vůbec první zákoník, z 5. stol. př. n. l. Úžasné. Ve stínu staletých olivovníků, je toto místo opravdu pěkné. Je tady také platan, o kterém tabulka tvrdí, že se pod ním scházel Zeus a Európa. My však pokračujeme na naší dnešní třetí a poslední zastávku. Tou je Matala. Jedná se o pláž, nad kterou se nachází v pískovcových skalách množství starobylých tesaných hrobů. Tady v sedmdesátých letech hojně pobývali hipíci, kteří v nich bydleli. Místo je to opravdu hezké. Bohužel dnes se do hrobek šplhá jako na atrakci, nebo hůř, vykonat potřebu, jak jsme byli svědky. Úcta je tatam, mystika a atmosféra také. Snad i proto, že se sem přestalo vybírat vstupné a památku nikdo nehlídá. Z jednotlivých jeskynních oken je hezký výhled na záliv. Na protější zdi je vymalovaný nápis: „Welcome to Matala George. Today is life, tomorrow newer comes!“, který připomíná zašlou slávu období hippies. Ale koupání je tady fajn. Pláž je sice plná lidí, ale mohlo to být horší. V zadní části rostou stromy a pohodlně se sem vejdeme do jejich stínu. Koupeme se, skáčeme z 10m skály a najednou je 19:00h. Musíme zpátky. Dnes v 20:30h musí být auto vráceno. Zastavujeme se u stánku s informacemi o ochraně a výzkumu ohrožených karet. Tihle tvorové jsou na planetě už od dob dinosaurů a v současnosti, během jednoho století, díky člověku, jim hrozí vyhubení! Lidé, lidé... Člověk je ten největší predátor a ničitel! Chceme alespoň málem podpořit program na záchranu želv a tak kupuji jejich tričko. Pro Verču neměli správnou velikost. Musíme si pospíšit. Máme před sebou sto kilometrovou cestu do Plakiasu. Řídí Veronika a i když se snaží, řeže zatáčky, v mezičase prohráváme souboj. Chytáme kolonu, traktor, boční vítr a serpentiny. Vracíme s 35min zpožděním v 21:05h. Nikdo nám hlavu neutrhl a bez problému odevzdávám klíčky. Na pokoji vaříme rýži s krevetami a smetanovou omáčkou. Zapíjíme vínem...

18. srpen 2009 - úterý (PLAKIAS, AMOUDI BEACH)

Dnes odpočíváme. V plánu je pouze koupání. Balíme svačinu a vyrážíme pěšky na známou pláž Amoudi, pár kilometrů na západ od Plakiasu. Vypravili jsme se po silnici, což je trochu hloupost, protože zkratkou přes kopec a pláž Damnoni je to jen asi 40min chůze. Takhle jdeme jednou tak dlouho. Mezi velkou Damnoni beach a menší Amoudi, jsou dvě malé a uzavřené pláže, k nimž se dostanete o něco obtížněji. Obě jsou FKK, tedy nudistické. Na jedné je bar a slunečníky. My ale necháme naháče jejich osudu a takticky obsazujeme okraj pláže Amoudi, ve stínu skály. Na konci kde se vlévá do moře čirá sladkovodní říčka. Tohle místo má opravdu něco do sebe. Vydrželi jsme tady až do 18:30h. Zpáteční cestu už jsme zvolili správně. Podél moře a pak olivovým sadem do Plakiasu, kde jsme pak obešli od východu celou pláž až do centra. Tady potkáváme Petra s Janou, kteří zítra odlétají. Dozvídáme se, jak mu včera odnesl místní vichr, který tady neustále fouká, paměťovou kartu. Vytáhl jí z fotoaparátu, položil na stůl a už nedohonil. Měl tam fotky z celé dovolené. Hrozivá představa. Slíbil jsem mu, že alespoň nějaké svoje mu pošlu poštou na CD. Domlouváme se na 22:00h, abychom se sešli a dali si sklenku na rozloučenou. Ale večer už nedorazili a tak 0,5L karafu retsiny vypijeme sami a v 23:30h jdeme spát.

19. srpen 2009 - středa (EPISKOPI, JEZERO KURNAS, ARGYRUPOLIS)

Snídáme opět hned v 8:00h. Po deváté už máme půjčený skůtr. Tentokrát měli 200ccm, což je ovšem zase o 5Euro více, 25Euro/den. Valíme to na sever, přes Retimnon a pak na západ, po dálnici. Sjíždíme k Episkopi a odtud k jedinému sladkovodnímu jezeru Kréty, ke Kurnas. V Episkopi se pro jistotu ujišťujeme u místních, zda jedeme správně. Zanedlouho už přijíždíme k jezeru. Podél 1/3 je pláž, taverny, půjčovny šlapadel. 2/3 tvoří pláž bez komerčních výdobytků. Žel vstup do vody tvoří 20m mělčiny s tlustou vrstvou jílu, do kterého se propadáme po kolena. Musíme se do hloubky dosplývat. Jezero cca 1,5 x 1,5km, je hluboké až 45m. Je domovem želv, krabů, hadů, hmyzu i vodního ptactva. Odpočíváme, koupeme se. Jeník píše deník. Posvačíme a v 14:00h vyrážíme dál. Další náš cíl je vesnice Argyrupolis cca 9km odsud. Zastavujeme na parkovišti, kam nás dovedla směrovka “Prameny”. Tahle ves má hodně pramenů, vyvěrajících ze skal, na kterých je vystavěna. Jdeme se mrknout I do útrob jedné jeskyně, odkud jedna říčka vytéká. Mají tady malou kapli. Ale jinak se zdejší vodní toky staly atrakcí a kulisou desítek taveren, kde mají různé potůčky, vodopády, nádrže. Vydáváme se po staré kamenné cestě vedoucí do kopce nahoru do vesnice. Ve spleti uliček děláme záběry a některá místa jsou přímo okouzlující. Staré domy s fasádami porostlými révou i jinými popínavými rostlinami. Cestou trháme hrozny a ostružiny. Přicházíme do centra, kde v avokádovém krámku dostáváme plánek vesnice. Obcházíme hlavní místa, jako je stará římská brána, kde stojí napsáno: “Vše na tomto světě je kouř a stín”. Obdivujeme i mozaikovou podlahu z 1. stol. př. n. l., složenou ze 7000 barevných kamínků. Vracíme se ke stroji a jedeme dál. Na kraji vesnice zastavujeme a pěšky, po kamenné stezce pokračujeme k slavnému starému platanu, který prý pamatuje už dvě tisíciletí. Dostáváme se k němu přes starou římskou nekropoli s množstvým prázdných hrobek. Strom je majestátní a důstojný. Méně důstojné jsou hromady odpadků kolem po lidech. Hrozný nepořádek. Stydím se. Dále vede naše trasa vnitrozemím, na jižní pobřeží. Zprvu bloudím, vybral jsem cestu 2. třídy a tady už jsou ukazatele jen v řecké abecedě. Ale nakonec se doptáme místních obyvatel. Máme I slušnou, podrobnou mapu od Kompasu a přes několik vesniček a městeček přes hory přijíždíme na rozcestí za soutěskou, za Selliou. Tady je třeba se rozhodnout doprava 28km na Frangokastelo, kam jsem chtěl jet původně. Nebo 5km rovnou do Plakiasu. Ale je už téměř 19:00h a tak pro tuto pokročilou hodinu otáčíme směrem domů. Dotankujeme benzín, možná si tam zajedeme zítra, brzy ráno, protože motorku vracíme až v 9:30h. Na pokoji se osprchujeme a padá návrh zajet na večeři do 2km výše položené vesničky Myrthios. Proč ne, když už máme ten skůtr. Je to totiž pořádně do vršku. V taverně Plateia si objednáváme jídlo zvané “soutzokakia”, což jsou jakési masové koule s rajčaty a pečenými bramborami. Za 6,5Euro na hlavu. K tomu lokální červené víno 0,5L/3,1Euro. Na závěr nám jako pozornost servírují panáka raki. To jsem zvědavý, zda bych se vešel do povolených 0,5 promile. Jedeme dolů, dost to fouká. Mám co dělat s udržením rovnováhy.

20. srpen 2009 - čtvrtek (PLAKIAS, AMOUDI BEACH)

V 6:00h zvoní budík. Ještě je šero a venku to příšerně fouká. Hotový vichr. Tak to z ranního výletu k hradu Frangokastelo nic nebude. Škoda, chtěl jsem tenhle “hrad duchů” navštívit. Takhle jsme ho jen minuli před pár dny a viděli z autobusu, při návratu ze Samarie. Dospáváme, snídáme v 8:00h a potom co vrátíme motorku, jdeme pěšky mezi olivovníky na pláž Amoudi. O té už byla řeč a nám se líbí. Odpočíváme, koupeme se, užíváme čistého moře a čteme knihy. K návratu se máme až v půl sedmé večer. Uvařili jsme rybí filety s rýží. V 21:00h klepou na dveře sousedi.Společně jdeme na domluvený drink. V taverně s množstvím kaktusů zvládáme hravě 3 litrové džbánky bílého. Majitel má dnes narozeniny a tak máme jako pozornost podniku několik panáků raki navíc. Ve veselé náladě jdeme na kutě až dlouho po půlnoci.

21. srpen 2009 - pátek (PLAKIAS, AMOUDI BEACH)

Odpočinek na pláži.

22. srpen 2009 - sobota (CHANIA, PRAHA, ČESKÉ BUDĚJOVICE)

Návrat do České Republiky, cesta vlakem do Č. Budějovic.